Följande fält är inkorrekta: 

 

(?)
(?)
  Sök däck

Dack News


Runflat
Läs mer
Runflat betyder bokstavligen rulla platt. En teknik som ursprungligen reserverades för pansarfordon har nu omvandlats till personbilar som tillåter rullning med ett platt däck i upp till en hastighet av 80 km i timmen. Här presenteras ett attraktivt koncept som väcker en hel del polemik.

Runflat

 

Runflat betyder bokstavligen rulla platt. En teknik som ursprungligen reserverades för pansarfordon har nu omvandlats till personbilar som tillåter rullning med ett platt däck i upp till en hastighet av 80 km i timmen. Här presenteras ett attraktivt koncept som väcker en hel del polemik.

 

En lösning som vänder sig till konsumenten

När Runflat-tekniken tillämpades för personbildäck blev vurmen påtaglig på grund av fördelarna med den här tekniken.

 

Den första är lugnet som systemet för med sig vid punktering, för om däcket är visuellt platt, förblir det rullbart under 80 kilometer. Ganska praktiskt ifall det blir punktering under natten eller om det regnar.

 

Den andra är rymligheten hos fordonet, eftersom tekniken tillåter att man inte behöver något reservhjul och man därför vinner belastningsvolym i bagageutrymmet som inte är försumbar.

 

Här kommer en video som på ett enkelt sätt låter oss förstå fördelarna med systemet:

http://www.youtube.com/watch?v=KdrfV_eP2A4

 

 

Tekniken

I kompositionen av ett runflat-däck måste man skilja på 2 rätt olika tekniker:

 

För de första den förstärkning som finns inne i däcket på vilken rullbandet stödjer sig om trycket försvinner, som hos Conti Supporting Ring hos Continental, eller Pax System, som utvecklats av Michelin.  För det andra de förstärkta sidorna som har som uppgift att maximalt begränsa böjningen vid tryckförlust.

 

Det krävs speciell utrustning

Man måste ändå hålla i minnet att ett runflat-däck kräver särskilda anordningar, till att börja med hjulen, men också fordonets dämpningsegenskaper. 0}Logiskt sett kan ett fordon som inte ursprungligen är utrustat med denna typ av pneumatik inte få sådana däck monterade i efterhand.

 

 

Framtiden för runflat

Även om konceptet är grymt intressant på papperet, erbjuder inte runflat en prestationsnivå som motsvarar dess traditionella motsvarighet ‑ en orsak som idag medför en gradvis nedgång för detta däck även hos BMW, vars konstruktör alltid har fungerat som referens på området. 

Måste du byta däck?
Läs mer
Det är ofta svårt att veta när det är nödvändigt att byta däck på bilen. Bör man byta efter ett visst antal kilometer?

Måste du byta däck?
dack
Det är ofta svårt att veta när det är nödvändigt att byta däck på bilen. Bör man byta efter ett visst antal kilometer? Hur kan man vara säker på att det är bra tid att byta utan att gå till en specialist? Här är några enkla råd att själv sätta i verket.

1/saker som visar på nötning:
Alla däck vittnar om nötning. Det gäller små ojämnheter mellan däckens mönster (lätta att upptäcka i de centrala fårorna). När dina däck är nötta, är det tjockleken på gummit på däcken som har minskat. Om höjden på gummit är på samma nivå som tecknen på nötning (1,6 mm i Frankrike) har däcken nått sin gräns för laglig användning. Vid kontroll (teknisk kontroll av polisen…) anses du vara en fara och bör därför byta däck.

Det är nödvändigt att regelbundet kontrollera den nötning runt om som däcken har för att upptäcka till exempel en onormal nötning som visar sig som en deformation av däcket, oftast i nivå med rullbandet (delen som är i kontakt med vägen). Orsakerna kan variera: Felaktig parallellism i däcken, rullning med för högt eller för lågt tryck, kontakt med ett hinder…

 

2/Byte innan den lagliga gränsen:
Du kan upptäcka en förlust av prestanda hos dina däck innan deras lagliga gräns med utgångspunkt i förhållandena för användning av fordonet: Dåligt fäste på fuktig väg, längre bromssträcka… Det gäller här tecken som tillkännager initiering av nötning hos dina däck. Om du uppskattar att prestandan hos dem inte är anpassad till din körning kan du faktiskt besluta att byta ut dem.

3/Nötning men inte enbart det:
Nötning är en anledning till byte av däck på fordonet, men du kan också byta däck i följande fall:

·     Efter punktering om däcket inte går att reparera

·     Tecken på åldrande

·     Olika deformationer, bristningar eller onormal nötning

·     Underlåtenhet att uppfylla godkännande av det ursprungliga fordonet (index för belastning och eller hastighet)

Hjulens balansering – en viktig funktion
Läs mer
1. Varför har ett hjul en tendens att vibrera? Vibrationerna beror på det faktum att massornas fördelning aldrig är perfekt på vägen. Med centrifugalkraften skapar massornas fördelning en ”obalans” som reflekteras av hjulets pulserande mot marken och vibrationer...

Hjulens balansering  en viktig funktion

 

1.     Varför har ett hjul en tendens att vibrera?

Vibrationerna beror på det faktum att massornas fördelning aldrig är perfekt på vägen. Med centrifugalkraften skapar massornas fördelning en ”obalans” som reflekteras av hjulets pulserande mot marken och vibrationer.

Vibrationerna kan även framkallas av en defekt i däcket, i kanten eller i de mekaniska delarna. Här är några exempel:

o  Dåligt lufttryck

o  Deformation av kanten på grund av en chock

o  Defekt stötdämpare

o  Mekaniskt ledningsfel

 

2.     Vilka blir konsekvenserna av ett hjul med dålig balans?

Ett hjul i obalans kan få konsekvenser inte enbart för körkomforten utan även för säkerheten och däckets och de mekaniska delarnas livslängd.

o  Trötthet hos föraren och passagerarna

o  Förlust av vägfäste

o  Onormal nötning av däcken

o  Förtida utslitning av styrning och stötdämpare

o  Ökad bränsleförbrukning

o  Sönderbrytning av mekaniska delar i extrema fall

3.     Varför måste balansering utföras av en professionell?

Balansering av hjulen är en känslig operation som både kräver tillräcklig kännedom om vibrationsfenomen och en maskin, en så kallad balanserare.

Balanseraren kan fastställa värdet och positionen hos vikterna på fälgen för att korrigera obalanserna och dess effekter.

Däcken från de stora märkena – vad har de som inte de andra har?
Läs mer
Vad är ett stort märke?

Däcken från de stora märkena vad har de som inte de andra har?

1°) Vad är ett stort märke?

Märkesledarna är sex till antalet:

o  Bridgestone

o  Continental

o  Dunlop

o  Goodyear

o  Michelin

o  Pirelli

Deras namn hör ihop med bilens historia. De flesta grundades i slutet av artonhundratalet i de stora industriländerna (England, Tyskland, Frankrike, USA…) innan de blev globala märken. Vi har dem att tacka för de flesta tekniska innovationer som har lett till de moderna däcken.

2°) Vad kan man förvänta sig av ett stort märke ?

Svårigheten för en däckstillverkare är att förbättra ett resultat utan att försämra ett annat, till exempel grepp och hållbarhet eller motstånd mot rullning och bromssträckans längd. De stora märkena är de enda som erbjuder produkter med hög prestanda som är lika bra när det gäller säkerhet som komfort och miljö.

För att uppnå en kompromiss i prestanda som så krävande, investerar dessa märken en betydande del av sin omsättning i forskning och utveckling av nya produkter.

3°) Priset för prestanda

Naturligtvis har denna kvalitet ett pris. Däcken från de stora märkena är i medeltal 20 till 30 % dyrare än de mellanliggande. Men det betyder inte att användningskostnaden är högre: den extra kostnaden skrivs av på grund av deras längre livslängd.

Dessutom är konsumenter ofta beredda att betala priset för säkerheten och körkomforten som däcken garanterar.

>> Alla de stora märkena hos Popgom

 

Varför ska jag byta alla 4 däck på en 4x4?(permanent fyrhjulsdrift)
Läs mer
Frågorna omkring däcksbytet på ett fordon med 4 hjul är många. Den som oftast återkommer är ”är det absolut nödvändigt att byta alla 4 däcken samtidigt på ett fyrhjulsdrivet fordon ?” Svaret är ja. Förklaringar.

Varför ska jag byta alla 4 däck på en 4x4?(permanent fyrhjulsdrift)


Frågorna omkring däcksbytet på ett fordon med 4 hjul är många. Den som oftast återkommer är ”är det absolut nödvändigt att byta alla 4 däcken samtidigt på ett fyrhjulsdrivet fordon ?” Svaret är ja. Förklaringar.

 

 

En integrerad växellåda kan distribuera vridmomentet mekaniskt till fyra hjul på ett fordon. Denna tekniska lösning som demokratiserats av Audi karakteriseras av närvaron av 3 differentialer för att fördela kraften på vart och ett av hjulen (1 för framaxeln, 1 för bakaxeln och 1 för fördelningen fram/bak) .

 

Desktop:4rm.png

 

Denna arkitektur medför en koppling mellan de olika däcken på samma sätt som vi är vana att ha på ett fordon med 2-hjulsdrift (framhjulsdrift eller framdrivning). Det förklaras av det faktum att de 4 hjulen svänger med samma hastighet och därför är det nödvändigt att deras diameter är lika, och med en nivå av förslitning som är lika.  Om fordonet är utrustat med däck som har olika förslitningsnivå (till exempel nya däck fram och använda däck bak), måste transmissionen kompensera skillnaden i rotationshastighet mellan de 2 axlarna och för då med sig en för tidig förslitning av vissa organ, till och med en snabb förstörelse i vissa fall.

 

Vid montering av 4 nya däck behöver inte transmissionen hantera denna skillnad och det homogena slitaget av de 4 däcken ger en optimal funktion av fyrhjulsdriften.

Eco-driving ‑ 10 råd för att bli en ansvarig förare
Läs mer
Eco-driving, eller att köra ekonomiskt, tillåter dig att minska bränsleförbrukningen, utsläppen av CO2 och olycksrisken. Nu lärs det ut vid examen i körskolan, detta beteende är nu tillgängligt för alla bilister.

Eco-driving10 råd för att bli en ansvarig förare

 

Eco-driving, eller att köra ekonomiskt, tillåter dig att minska bränsleförbrukningen, utsläppen av CO2 och olycksrisken. Nu lärs det ut vid examen i körskolan, detta beteende är nu tillgängligt för alla bilister.

Eco-driving har bara fördelar. Genom att följa några enkla körregler är det möjligt att minska inte enbart bränsleförbrukningen (med 10 till 15 %) och därmed utsläppen av växthusgaser, men också dina underhållskostnader (de vitala delarna blir mindre smutsiga), olycksrisken minskar liksom nedsmutsning och buller som orsakas av ditt fordon. Här är de 10 åtgärder som kommer att göra dig till en perfekt eco- driver.
 

1.  Starta motorn försiktigt utan att trycka på gaspedalen.

2.  Optimera transmissionsväxlingar: genom att köra på lämplig växel sparar du motorn och sparar bränsle.

3.  Håll en jämn hastighet: En mjuk körning minskar också din stress när du kör. Sakta ner genom att använda motorbromsen så mycket som möjligt.

4.  Kontrollera accelerationerna: Över 50 km/timme, tryck inte hårt på gaspedalen.

5.  Hantera upp- och nergångar: Behåll hastigheten vid nedfarter och stig långsamt medan du naturligtvis ser till att inte störa trafiken.

6.  Stäng av motorn vid mer än 30 sekunders stopp.

7.  Undvik överanvändning av luftkonditionering: Den kan öka bränslekonsumtionen med 10 %.

8.  Kontrollera trycket i däcken varje månad: Ett enkelt undertryck kan visa sig farligt och öka bränsleförbrukningen.

9.  Byt regelbundet luftfiltret: Ett använt filter reducerar luftflödet som kommer till förbränningskammaren i motorn, vilket ökar bränsleförbrukningen.

10.     Överbelasta inte din bil: 100 kg mer betyder 5 % ytterligare bränsleförbrukning.

Däck ‑ ha rätt tryck!
Läs mer
Vet du att dina däck naturligt läcker luft? Det gäller visserligen bara några tusendels bar, och denna förlust av luft är inte direkt skadlig. Men dina däck kan likaså förlora luft på grund av effekterna av temperaturförändringar (särskilt vid temperaturfall) eller på grund av mikroperforeringar som dina däck fått (utan att det punkterat ditt däck)...


Vet du att dina däck naturligt läcker luft? Det gäller visserligen bara några tusendels bar, och denna förlust av luft är inte direkt skadlig. Men dina däck kan likaså förlora luft på grund av effekterna av temperaturförändringar (särskilt vid temperaturfall) eller på grund av mikroperforeringar som dina däck fått (utan att det punkterat ditt däck).
Det rekommenderas därför att du kontrollerar trycket i dina däck en gång per månad och innan du kör långa sträckor. Bensinstationerna (både de i stan, på landsvägen och motorvägen) erbjuder vanligen tillgång till gratis service på en pumpstation, där du kan kontrollera trycket i däcken och om det behövs fylla i lite luft i däcken. Se upp, glöm inte att också kontrollera trycket i reservhjulet.
Till din hjälp hittar du vanligen i fickan i förarsidans dörr (eller på insidan av tanklocket) en dekal som indikerar vilket tryck dina däck bör ha. Om dekalen inte finns, hänvisas till bilkonstruktörens bok. Trycket i dina däck kan ha ökat, särskilt på bakaxeln om din bil är särskilt tungt lastad.

Kontrollen av trycket i däcken bör genomföras när de är kalla. Om däcken redan är varma, bör du lägga till 0,3 bar till trycket som indikeras av fordonets konstruktör. Å andra sidan, töm inte ett däck som har ett tryck som är högre än normalt om det är varmt. Vänta tills det är kallt innan du sätter det på rätt tryck.

Att ha däcken rätt uppblåsta hjälper dig att begränsa utslitning i förtid och bidrar till att minska riskerna för skada på däcken (oregelbunden nötning). Att ha däcken rätt uppblåsta hjälper dig att begränsa nötning i förtid och bidrar till att minska risken för skador på däcken (oregelbundenheter i nötning). Se upp, ett för hårt pumpat däck medför en omvänd förtida nötning. Slutligen, att ha ett bra tryck i däcken hjälper dig att förverkliga en god bränsleekonomi.
Fokus på uppblåsning med kväve.
Att fylla däcken med kväve tillåter dig att ersätta luften med en gas som är mer stabil och begränsar på så sätt tryckförlusterna. Kväve försvinner faktiskt i medel 4 gånger långsammare från däcken. Fyllning med kväve är därför en ytterligare hjälp att minska bränslekonsumtionen (bra tryck i däcken). Det ger dig också en bättre väghållning och riskerna för punktering kommer att minskas.


Ångerrätt:

Du har möjlighet att returnera däcken i originalskick inom sju dagar från mottagandet.

Annullation av beställning:

Du har möjlighet att, gratis, annullera din beställning då däcken ej har lämnat lagret.